Kalabria s.r.o.

Karáskova limonáda je sycený nápoj vycházející z více než stoleté historie společnosti Kalabria a z hodnot jejího prvorepublikového majitele Josefa Karáska. Naší zásadou je použití přírodních surovin nejvyšší kvality, osvědčených výrobních postupů a místně obvyklých příchutí, v některých případech inovovaných pro 21. století.

Přírodní přísady

Věříme v pravou chuť přírody. Limonádu vyrábíme bez chemikálií a "éček" a sladíme sníženým množstvím cukru. Neobsahuje žádná umělá sladidla nebo barviva. Lze ji tak bez obav podávat i dětem nebo osobám, které dbají na zdravý životní styl.

​Tradiční chuť

​Ve světě, který nabízí nepřeberné množství chutí, se odlišujeme důrazem na to, v čem jsme vyrůstali a co je nám vlastní - na klasické české chutě inspirované mnohdy zapomenutými recepty z První republiky a inovované pro dnešní moderní dobu. Nenajdete u nás žádnou exotiku, ale zato víte, že do rukou dostáváte příchuť, se kterou nikdy nešlápnete vedle.

Stoletá tradice nejen na etiketách

​Společnost Kalabria byla založena již v roce 1911 a my toto dědictví bereme velmi vážně. Ctíme hodnoty našich předchůdců a snažíme se vyrábět produkty, které by chutnaly i jim a na které by mohli být hrdí.

​Láska k řemeslu

​Ve světě plném digitalizace, automatů a techniky stále věříme v poctivou práci. Sami jsme vybírali správné příchutě. Naše etikety jsou ručně malované. Sami si vaříme a stačíme naše limonády. A sami je s chutí pijeme. 

 

PŘÍBĚH (NEJEN) NAŠÍ LIMONÁDY

Firmu Kalabria založili v roce 1911 v Kročehlavech pánové MUDr. Zdeněk Foustka, lékař a později zdravotník československých legií v Rusku, a F. Tachovský, majitel drogerie. Počáteční úspěch firmy byl založen na výrobě citronové šťávy Calabria z citronů dovážených z území Kalábrie v jižní Itálii. Odtud tedy pochází název firmy.

Okolnosti roku 1911: Hlavou státu na našem území, které ještě bylo součástí Rakouska-Uherska, byl císař František Josef I. Roald Amundsen jako první člověk stanul na jižním pólu. Nápoj Coca-Cola oslavil 25. narozeniny. Kofola si musí na svůj zrod ještě 49 let počkat. Za 3 roky začne první světová válka, která odvede zakladatele MUDr. Foustku až do zajetí do Ruska, kde vstoupí do československých legií.   

Ve dvacátých letech se místní občan pan Karásek stal prokuristou Kalabrie a následně ji v roce 1927 odkoupil. Kalabria následně rozšiřuje sortiment o limonádové, kávové a čajové kostky. Zahájena byla také výroba povidel a marmelád. Všechny produkty byly čistě přírodní a v nejvyšší možné kvalitě. O vysoké jakosti vyráběných ovocných šťáv svědčí okolnost, že byly vyváženy do Švýcarska a do Itálie. Pan Karásek hledá, jak se odlišit od konkurence a nedělat jen čirou šťávu. Kromě čiré citronové šťávy Kalabria se tak začala vyrábět i Citronáda a Orangeáda. Ty obsahovaly i kousky ovocné dřeně, proto byla citronová bíle zakalená a pomerančová byla oranžová.

Oblíbena byla i přírodní šťáva malinová. Vyráběla se z čerstvých malin dovážených z lesů Šumavy a Českého Krumlova. Ročně bylo zpracováno 5 vagonů malin. Maliny byly dováženy v sudech a kádích. V lisovně se plody vylisovaly a získaná šťáva se zakonzervovala a uskladnila v 50 hl sudech. Podle potřeby se pak svařila s cukrem a plnila do lahví. Šťávy byly koncentrované, s obsahem cukru 65 %. Hotové šťávy se dodávaly do lékáren, nemocnic, obchodů a restaurací. Další krok k odlišení vedl přes kombinaci chutí. K čajovým kostkám a zavařeninám přibyla výroba kompotů z domácího ovoce. Oblíbené byly zejména kompoty míchané, jejichž významnou složkou byly nezralé vlašské ořechy černé barvy. V roce 1938 nárůst výroby vyvolal nutnost dostavby výrobního objektu o první patro a vybudování podzemních zásobníků na ovocné šťávy, které jsou dodnes součástí sodovkárny.

Okolnosti 30. let: Velká hospodářská krize zasáhla jak Spojené státy, tak Evropu. V roce 1933 byla bez práce třetina Čechů. Výkon průmyslu poklesl za 3 roky o 40%. Všechny země jednostranně zvýšily cla a kromě nedostatku kupní síly doma tak byl silně přiškrcen i vývoz. Např. v Německu bylo v roce 1932 bez práce 45% lidí. Jistý Adolf Hitler přišel s plánem, jak dát lidem práci. Když jeho zemi hrozil státní bankrot, dramaticky navýšil zbrojní výrobu a následně rozpoutal druhou světovou válku.

Kalabria naštěstí přežila válku bez úhony a záhy začala opět ekonomicky prosperovat. Rozšiřoval se export a plánovalo se vybudování pobočky firmy v Anglii, kde pan Karásek navázal vhodné obchodní kontakty. Pak ale přišel násilný zlom, který na více než 40 let přerušil rozkvět Kalabrie - znárodnění. V roce 1948 byla firma Kalabria vyvlastněna, ačkoliv měla méně zaměstnanců, než odpovídalo znárodňovacím dekretům. Dosavadní majitel firmy Josef Karásek odmítl dělat ředitele ve znárodněném podniku a raději odešel stáčet pivo do kantýny kladenských hutí. Většinu receptur, etiket a dalšího dědictví spálil. Z Kalabrie se stala Fruta národní podnik Praha. Ta však do objektu již neinvestovala a zdevastovaný podnik posléze převzaly Pražské pivovary, které zde stáčely pivo. Během šedesátých let se do objektu vrátila výroba nealkoholických nápojů pod hlavičkou Jednoty SD Kladno. Stáčely se zde limonády a sodovka do třetinkových skleněných lahví a do hliníkových sudů.

Okolnosti přelomu 40. a 50. let: Po státním převratu podporovaném bezpečnostními složkami Sovětského svazu došlo k znárodnění drtivé většiny českého hospodářství a pohřbení podnikatelského ducha na několik desetiletí. Mimo jiné byl založen farmaceutický národní podnik Galena, který vyvinul třeba Stopangin a jako vedlejší produkt i sirup KOFO, který se stal základem oblíbené Kofoly. Československo se začíná zaměřovat na těžký průmysl a malé firmy jsou pohlceny celonárodními podniky, což vede k zániku většiny lokálních značek, zatímco ve svobodném světě podnikatelský duch kvete..

V roce 1991 vydala Jednota SD Kladno (podle Zákona o zmírnění následků některých majetkových křivd č. 403/1990 Sb.) dceři původního majitele Josefa Karáska výrobní objekt sodovkárny. Potomci pana Karáska tak začali navazovat na tradici svého dědečka z torza, které po dlouhém období státního vlastnictví z původní "továrny na poživatiny" zbylo.

Okolnosti 90. let a začátku nového tisíciletí: Znárodněný majetek je často ve zuboženém stavu navracen původním majitelům. Zařízení zdevastované, značka zapomenutá, kvalita v lepších případech průměrná. V oblasti nealkoholických nápojů je v Čechách pár známých značek, které se rychle přesunou do zahraničních rukou, stejně jako velká část potravinářského průmyslu (pivo, čokoládovny, oplatky…). Zároveň nastává silný příliv zahraničních značek, po kterých jsme tak dlouho toužili. Na přelomu tisíciletí pak přichází vlna trendových produktů a dražších zavedených zahraničních značek. Čím dál větší roli hrají atributy jako image, status, trend, originalita, emoce...   

Rodinná firma Kalabria je dodnes v soukromém vlastnictví a snaží se s nadšením a úctou navázat na prvorepublikovou tradici. Vyvíjíme nové receptury. Opět jsme pořídili linku na stáčení do skleněných lahví a připravili novou řadu čistě přírodních limonád, kterou jsme pojmenovali právě po panu Karáskovi. Umělecky ztvárněné etikety této řady pokrývají celou historii sodovkárny a vizuálně i tematicky zobrazují nejdůležitější období českých dějin 20. století.

Snažíme se, aby Karáskova limonáda byla jiná. Česká, tradiční, přírodní, vynikající chuti a stabilní kvality. Navazujeme tak na prvorepublikovou tradici čistě přírodních surovin, originálních příchutí se skutečnou chutí ovoce a snadno rozpoznatelnou estetikou lahvi a etiket. Věříme, že Karáskova limonáda je nápojem, na který se budete těšit.

 

 

10 položek celkem
Karáskova Limo BIO Citrónovka 0,33l
Novinka
26 Kč bez DPH
29,90 Kč

Intenzivní sladko-kyselá citrónovka s kousky citrónu v BIO kvalitě.

Kód: N1088
Karáskova Limo BIO Malinovka 0,33l
Novinka
26 Kč bez DPH
29,90 Kč

Malinovka opravdu jen z malin s kapičkou citronu. V nejvyšší bio kvalitě.

Kód: N1089
Karáskova Limo Cola 0,33l
Novinka
19,90 Kč bez DPH
22,89 Kč

Plná chuť s jemným nádechem vanilky a skořice, krásná barva a decentně jemné bublinky vás ohromí. Připravujeme podle tajného tradičního receptu, který obsahuje pouze přírodní...

Kód: N1086
Karáskova Limo Ginger Ale 0,33l
Novinka
19,90 Kč bez DPH
22,89 Kč

Příjemné zašimrání na patře, intenzivní chuť zázvoru a sladké tóny poctivého českého medu z Kozomína vás nakopnou i po hodně náročném dni. Nebo si ji dáte jako digestiv po...

Kód: N1087
Karáskova Limonáda Hruška s Rozmarýnem 0,33l
22,89 Kč –6 %
18,77 Kč bez DPH
21,59 Kč

Hruška je další typická chuť z českých zahrádek. Vybrali jsme si sladkou medovou hrušku a zkombinovali ji s rozmarýnem, kořením slaných pokrmů, který hrušce dodává jemně...

Kód: N0932
Karáskova Limonáda Levandule & Bezinka 0,33l
22,89 Kč –6 %
18,77 Kč bez DPH
21,59 Kč

Levandule s bezinkou je kombinací voňavé levandule s českou bezinkou. Sladkokyselá bezinka s troškou cukru dává levanduli lahodnou harmonickou chuť.

Kód: N0933
Karáskova Limonáda Mateřídouška s Jahodou 0,33l
22,89 Kč –6 %
18,77 Kč bez DPH
21,59 Kč

Hledáte chutnou bylinkovou limonádu s intenzivní chutí? Mateřídouška s jahodou přináší české chutě v netradiční kombinaci. Kombinace bylinky se zralými jahodami je neotřelá,...

Kód: N0831
Karáskova Limonáda Medová s Mátou 0,33l
22,89 Kč –6 %
18,77 Kč bez DPH
21,59 Kč

Jemná příchuť medu je ideálním základem pro mátovou chuť. Originální vyvážená chuť limonády, která se dá pít pořád.

Kód: N0832
Karáskova Limonáda Okurková 0,33l
22,89 Kč –6 %
18,77 Kč bez DPH
21,59 Kč

Opravdová chuť okurkového salátu. Intenzivní chuť okurky kombinované se špetkou máty není nadarmo hitem poslední sezony.

Kód: N0853
Karáskova Limonáda Švestka se Skořicí 0,33l
22,89 Kč –6 %
18,77 Kč bez DPH
21,59 Kč

Karáskova Švestka se skořicí je intenzivní, úžasně voní, je skvělá na letní osvěžení i pro podzimní a zimní dny.

Kód: N0830

Stránka 1 z 1 - 10 položek celkem